- Szimbolizmus
- Nyugat
- Ady Endre élete
- Költészete
- Nők
- Héja-nász az avaron
- Lédával a bálban
- Őrizem a szemed
-
- SZIMBOLIZMUS: Költői mozgalom, l’art pour l’art jellemzi = tagadja a művészet társadalmi célját, a művészet célja önmaga, a művek nyelvi eredetiségét igyekeztek fokozni, általában verbális stílus; a tapasztalati jelenségek mögött megsejtett, de hétköznapi nyelven kifejezhetetlen jelentéstartalmak érzékletes képsorral való kifejezése, a kép és a tartalom között csak megsejtett összefüggés van
- Francia szimbolizmus: az írók közérzete: korábban romantikus felfogás uralkodott, az író ugyanolyan teremtő munkát végzett, mint az Isten, ezért zseniként tisztelték, eddigre az alkotókat pesszimizmus járta át, szembefordultak a társadalommal – magány, hétköznapi életükben bohémek, különcök, züllöttek, elfordultak a külvilágtól, új lírai témák, lelki táj: céljuk, felszínre hozni a belső valóságot, a versek titokzatossá váltak, háttérbe szorult a személyes hang, a beszélők jelképek felhasználásával nyilatkoznak meg, sokféle stílusirányzat, a romantika után nincs egységes korstílus, tagadták a művészet társadalmi szerepét, egyetlen érték: művészet.
- Dekadencia: A társadalmi erkölcsi hanyatlás tükröződése a művészetekben főleg a 19. század végén és a 20. század elején; formalizmus, egyénieskedés, pesszimizmus, a betegesség kultuszának, az ösztönök uralmának és a művészet öncélúságának hirdetése jellemzi.
- Nyugat társadalmi háttere: 20.sz elején új mozgalom indul nyugati mintára, amelynek közvetlen előzménye a 67-es kiegyezés, gyors ütemű ipari és gazd. fejl., az OMM létrejötte, B+P+Óbuda egyesülése, honfoglalás évfordulója; új témák az irodalomban és művészetben folyóirat formájában kerültek a közönség elé: 1908.jan.1-jén jelent meg, 34 éven keresztül a magyar irodalom legmeghatározóbb központja;
főszerk: Ignotus (Veigelsberg Hugo)
szerk.: Fenyő Miksa, Osváth Ernő, Babits, Móricz;
nemcsak folyóirat, hanem program és mozgalom is,
célja:
- a magyar irodalmat a nyugati irodalom színvonalára emelni
- félfeudális epigonizmus (utánzás) megszüntetése
- új stílusirányzatok meghonosítása
nemzedékei:
- első nemzedék (10-es évek): Ady, Babits, Kosztolányi, Juhász, Tóth Árpád, Karinthy, Móricz Zs., kritikusai Schöpflin Aladár, Hatvani Lajos
- második nemzedék (20-as évek): Szabó Lőrinc, Illyés Gyula, Németh László, Márai Sándor.
- harmadik nemzedék (30-as évek): Radnóti Miklós, Szerb Antal, Weöres Sándor, Zelk Zoltán.
- Ady Endre élete:
- 1877-ben született Érmindszenten elszegényedett nemesi családban, elemi iskoláit itt végezte
- Zilahàreformátus gimnázium-1896 érettségi
- Debrecenàjogot tanul - nem végezte el az egyetemet; újságírás, versírás,
- Nagyváradi Naplóàújságíró, megismerkedett egy táncosnővel - szerelmi viszony – vérbaj; Nagyvárad - Diósy Ödönné Brüll Adél (LÉDA)
- Ady 7X utazott ki Párizsba
- 1906 Új versek c. verseskötet: korszakalkotó jelentőségű kötet, megosztja a közvéleményt, sokan támadják, a támadások elől Párizsba megy
- 1907-Pest-megnövekszik a rosszindulat ellene (versei miatt)
- 1912 szakít LÉDÁval
- 1915-összeházasodik Boncza Bertával (CSINSZKA)
- a háború lelkileg megrázta
- 1919 meghalt tüdőgyulladásban.
- Költészete:
szimbolizmusa a franciáktól kapott ösztönzést
mitikus költészet: mindig marad benne valami megfejthetetlen
motívumrendszere a magyar múltban gyökerezik: utalásrendszerének középpontjában a magyar történelem jelentős eseményei, Biblia, antik mitológia, égitestek, régi civilizációk…
az Új versekben megvan minden olyan vezérmotívum, attitűd, ami az ő költészetét jellemzi
költészetének témakörei: magyarság sorskérdései, szerelem, pénz, halál, istenélmény, politika, forradalmiság
kötetei:
- Versek - Debrecen, 1899.
- Még egyszer - Nagyvárad, 1903.
- 1906: Új versek
- 1907: Vér és Arany
- 1908: Az Illés szekerén
- 1909: Szeretném, ha szeretnének
- 1910: A Minden-Titkok versei
- 1912: A menekülő Élet
- 1913: A Magunk szerelme
- 1914: Ki látott engem
- 1918: A halottak élén
- 1923: Az utolsó hajók;
- Szerelmi költészete Újszerű hang a szerelmi költészetben: erotikaàszövegek középpontjában, mindenkori szerelmei ihletik a szerelmi költészetét, leszámolt az előítéletekkel: ez a merészség eddig szokatlan volt a magyar költészetben, bár nem minden előzmény nélküli: a perdita-kultusz, azaz a romlott, erkölcstelen, démoni nő iránti vágyak versbe szedésével a magyar irodalomban elsőként Vajda Jánosnál találkozhattunk; szerelmi érzés és a testi vágy különválik
Nők:
- a táncosnő Nagyváradon – Az én menyasszonyom c. vers
- Diósy Ödönné Brüll Adél (Léda) – a szövegek alapja a szenvedély, a testiség, se veled/se nélküled, állandó veszekedések, halálhangulat, halálra ítélt szerelem, zaklatott/ szabálytalan szövegek, ellentétre épülő szerkesztésmód
- Boncza Berta (Csinszka) – a szövegekben a szerelem mint megtartó erő jelenik meg, a háború rettenetét oldja a szerelmi érzés, elmúlás-> tény -> halálhangulat, a társ hitvesként jelenik meg, inkább a gondoskodás, nem a szenvedélyes szerelem, nyugodtabb, csendesebb, letisztultabb érzelmek jellemzik, szabályos versszerk.
- Héja nász az avaron címàhéja(-), nász(+) képzeteket kelt, már a címben ellentét, az olvasóban feszültség, ellentétàdiszharmónia, ősz hagyományosan az elmúlás jelképeßànyár; kellemetlen hanghatások utalnak a szerelem boldogtalanságára, halálra ítéltségére, erotika és testiség naturalisztikus képekben verbális stílusban jelenik meg, ELMÚLÁS,ÖREGSÉG: lankadt, utolsó nász, lehullunk, KELLEMETLEN HANGHATÁSOK vijjogva, sírvaàkakofóniaàhalálra ítélt szerelem képe
- Lédával a bálban: Címàbálàfelhőtlen szórakozásßàvers felütése(sikolt) kellemetlen hanghatás, diszharmónia, ellentét a fő szövegszervező erő, 2 féle szerelemkép:
Boldog szerelem |
Halálraítélt szerelem |
rózsakoszorús |
hervadt, régi rózsakoszorúinkat |
parfümös |
|
forró |
dideregve |
boldog |
halál arcunk, rettegve, bús |
ifjú, ifjak, leányok |
fekete pár |
színek |
fekete |
víg teremben |
csönd, némán |
Őrizem a szemed: Fő szövegszervező erőàismétlés(tő, rag, rím, versszak) egyszerű, népdalszerű forma, egynemű érzés, dal, háború borzalmai jelennek megßàszerelem megtartó ereje a háború rettenetében, szerelemàlelki szerelem(nem erotikus!!!): kéz, szem – legteljesebb önátadás jelképei.