Arany János 1817. március 2-án született Nagyszalontán. Apja földművelő volt, családjában 10 gyermek született, de csak 2 maradt életben: Sára, a legidősebb lány és a legfiatalabb fiú, János. Emiatt szülei mindentől óvták, féltették, így János túlságosan félénk, visszahúzódó emberré vált. 3-4 évesen apja hamuba írt betűkön tanította meg olvasni, majd 1823-tól 1833ig Nagyszalontán járt iskolába. Tizennégy évesen szülei szegénysége miatt segédtanítói állást vállalt s beköltözött az iskola épületébe. Itt ismerte meg a latin klasszikusokat, de az új irányzatok még nem jutottak el hozzá. 1833-ban a debreceni kollégiumba került, ám egy fél év után abbahagyta az iskolát és Kisujjszállásra ment segédtanítónak, ahol egy éven át bújta a rektor könyvtárát és állandóan olvasott. Még visszatért Debrecenbe de 1836 februárjában végleg felhagyott tanulmányaival és vándorszínésznek állt. Miután kiábrándultan visszatért a szülői házba, édesanyja meghalt és édesapja elveszítette látását. Emiatt egész életében lelkiismeret-furdalás gyötörte. 1836-1839-ig igazgatóhelyettes volt Szalontán majd 1840-ben másodjegyző lett. Biztos jövedelme lévén családalapításba kezdett és feleségül vette Ezcsey Juliannát, aki Ercsey ügyvéd törvénytelen lánya volt, tehát nem módosabb családból való. Ám hű társra talált feleségében és 2 gyermekük született. 1845-ben fogott hozzá 1. művének megírásához (Az elveszett alkotmány), mely elnyerte a Kisfaludy Társaság vígeposzra kiírt pályázatának fődíját, ám az igazi sikert a Toldi hozta meg számára. Elnyerte Petőfi rokonszenvét (àepisztolák: Arany Jánoshoz, Válasz Petőfinek). Az 1848-as forradalomnak egy ideig csak szemléljője volt, a Nép Barátja című folyóiratnak csak névleg volt szerkesztője. 1848 őszén Aradon beállt nemzetőrnek majd 1849 tavaszán állami állást vállalt. Az orosz támadás hírére hazatért, majd bujdosnia kellett és 1851-ben a Tisza családnál nevelősködött. 1851 őszén a nagykőrösi gimnázium meghívta tanárnak, magyar és latin nyelvet és irodalmat tanított. 1851-től 1860-ig élt itt. Ám nem érezte jól magát itt, mert a tanári munka fárasztó volt számára, időt rabolt az alkotástól. Kedélyvilága elkomorult, egyre többet panaszkodott testi és lelki betegségeiről. Megváltás volt számára, hogy 1860-ban Pestre költözhetett és a Kisfaludy Társaság igazgatója lett. Belevetette magát az irodalmi életbe, új folyóiratokat indított (Szépirodalmi Figyelő, Koszorú) és a Csaba-trilógia első részét (Buda halála) befejezte. 1865-ben az Akadémia titkára lett, majd 1870-ben főtitkárrá nevezték ki. 1865-ben tragédia érte: tüdőbajban meghalt lánya, Juliska és a Koszorú című folyóiratát is megszüntette. Lánya halálával közel egy évtizedre elhallgatott benne a költő is, 1876-ban főtitkárságáról is lemondott. Az 1877-es nyarat a Margitszigeten töltötte újra boldogan. Ekkor írta az Őszikék versciklust, melyeket a Kapcsos könyvbe jegyzett le, 1879-ben bejefezte a Toldi szerelmét, majd hosszú betegeskedés után 1882. október 22-én halt meg Pesten.
Arany János a XIX. század második felének legnagyobb hatású költője, aki a romantika jegyében írta műveit. A romantika jellemzője a nép felé fordulás, a múltba tekintés és a műfajkeverés. Ezt a három jellemzőt összegzi a ballada mint műfaj, melyhez Arany János legjellegzetesebb művei tartoznak. A ballada „tragédia dalban elbeszélve”. Verses formájú, történetet mond el, párbeszédes, tragikus elemeket alkalmaz, a balladai sejtetés, elhallgatás, homály a jellegzetes eleme. A ballada eredetileg ősi népköltészeti műfaj, Arany János például a skót és székely népballadákat tekintette mintaként. 1853-tól kezde őket írni Nagykőrösön. A nemzet ügyét kívánta szolgálni velük, történelmi balladái ugyanis nagyrészt allegorikus jelentésűek. Bár tárgyukat nagyrészt a nemzeti múlt nehéz időszakaiból merítik, ám rejtett jelentésükkel a jelenhez is szólnak. Arany így próbálta erősíteni a nemzeti öntudatot, a nemzeti egységet. Ritkábban a nép életéből is választ témát magának. Arany balladáiban nagyon fontos a lélektaniság, a lelki okok vizsgálata.
A nagykőrösi korszak (1852-57) balladái többnyire történeti jellegűek (Szondi két apródja, Mátyás anyja, Szibinyáni Jank, V. László, A walesi bárdok). A szabadságharc leverése után szükség volt arra, hogy a nemzetben tartsa a lelket, s a balladákon keresztül Arany megfogalmazta a kor problémáit. Legfontosabb témái: a zsarnokság, az elnyomáshoz való viszony, a hazához, az eszmékhez való hűség, a költők felelőssége. A balladák nagy része egyben lélektani jellegű is. Középpontjukban a bűn és bűnhődés problémája áll. A kérdés fölvetése és a probléma megoldása Aranyt a XIX. század második felének nagy orosz íróival rokonítja, elsősorban Dosztojevszkijjel és Tolsztojjal. Arany szerint a bűn magában hordozza a büntetést, mert a személyiség széthullásával jár. Ezt jelzik a balladákban a bűnösök víziói és hallucinációi. Szerkesztésre nézve többnyire skót-székely típusúak. Lehetnek lineárisak (egyenes vonalú) és polifonikusak (többszálúak).
Az V. László (1853) című balladája arról a királyról szól, aki lefejeztette Hunyadi Lászlót, és Prágában bebörtönözte Hunyadi Mátyást, mert féltette tőlük királyi hatalmát. V. Lászlóban azonban lelki háború dúl, mindentől fél, Csehországba menekül. A ballada két szálon fut. A király menekülése kettős: a térben megtett útnál fontosabb a lelkiismeret elől való menekülés. A lélektani hatást erősíti fel az éjszaka, a csönd, a zaj, a mennydörgés, mely szintén jelképes értelmű, a lélek sötétjére utal; ugyanígy a vihar is, amely kifejezi a belső lélekállapotot. Arany csak sejteti, hogy a királyt nem kerüli el végzete, cseh földbe kerül, de „visszajő a rab”, azaz Mátyás. Arany nemzetéhez szóló szavak ezek, hisz 1849-ben sokan kerültek rabságba.
Az Ágnes asszony (1853) című balladában Arany kivételes lélektani hitelességgel ábrázolja az elme tisztánlátásáért folytatott küzdelmet. Arany fokozatosan fejti ki a mű főszereplőjének, Ágnes megőrülésének belső folyamatát, a lélektorzulást: a kezdeti kényszerképzetektől a teljes tébolyig. Keretes szerkesztésű, egyszólamú ballada. Azzal kezdődik, és azzal végződik, hogy Ágnes asszony a patakban a lepedőjét mossa. A patak-jelenet így keretbe foglalja a balladát. Három szerkezeti egységre bontható: 1. a patakpart, 2. a börtön és a bíróság, 3. a patakpart. Motívuma a bűn és bűnhődés. A bűn: Ágnes asszony és a szeretője megöli Ágnes férjét. Az 1. szerkezeti egységben Ágnes félre akarja vezetni a falubelieket a férjét illetően: „Hisz ott bent alszik”- a bűne itt még csak sejthető, a balladai homály eszköze jelenik meg. Az elkövetett bűn nyomát igyekszik eltüntetni a lepedője tisztára mosásával, azt mondja, hogy „csibém vére”. Valójában a lelkét szeretné tisztára mosni. Egyre nyomatékosabban kérik tőle számon férje hollétét. A 2. részben arany balladai sejtetéssel, elhallgatással, a sűrítés eszközével él, hiszen a patakpartról hirtelen a börtönbe kerül Ágnes, ahol rémeket lát, hallucinációi vannak. Tettét elítéli, ezt a lelki konfliktust képtelen megoldani, és a börtönben őrületbe kergeti önmagát. Be akarja magának még bizonyítani, hogy ép elméjű, hiszen mikor a tárgyalásra megy, még rendbe szedi a ruháját, „nehogy azt higgyék: megbomlott”. Próbálja felfogni a bírák szavát, de amikor a gyilkosságban való bűnrészességgel vádolják, és azzal, hogy élete végéig börtönbe kerül, fel sem fogja, mi történik vele. Csak egy dologtól fél: azt, hogy a véres foltot hogy fogja akkor most kimosni: „Mocsok esett lepedőmön, ki kell a vérfoltot szednem.” Tettét a körülmények indokolják, de a gyilkosság vádja alól nem menthetik fel, és ő is képtelen magát felmenteni. Itt a helyszín ugyan a bíróság épülete, de az események valójában Ágnes lelkében játszódnak. Saját bűntudata roppantja össze, a lelkiismeret-furdalás nem hagyja nyugodni, a vérfoltot mindig ott látja a lepedőn. A bírák hazaengedik. Létezik-e az őrületnél nagyobb büntetés? Az isteni igazságszolgáltatás már ítélkezett Ágnes felett, s ez nagyobb, mint az emberi büntetés. A 3. részben ismét a patakparton vagyunk. Itt éveket sűrít össze Arany: az idő múlását az évszakok változásával, Ágnes öregesésével, a rongyossá mosott lepedővel érzékelteti. A lepedőn még mindig látja a vérfoltot, ami már régen nincs ott, valójában a lepedő az asszony lelkiismeretének szimbóluma, amit próbál tisztára mosni, de már nem tudja, örökre bűnös marad. A bűnjel ugyan megtisztul, de az asszony örökre bűnös marad. Büntetése végtelen, értelmetlen munkát végez egész életében. Isten megmenti azzal, hogy őrületet bocsát rá, mert ezáltal még elkerülheti az örök kárhozatot. Arany lélektani pontossággal írja le a bűn és bűnhődés motívumát. Empátiával éli meg szereplőjének tetteit. Erre a refrén is utal, „Oh! Irgalom atyja, ne hagyj el.” A refrén mindig más érzelmet fejez ki a ballada folyamán: fájdalmat, megbánást, szánalmat, őrületet, megbocsátásért könyörgő hangot.
A Szondi két apródja (1856) többszólamú, párhuzamos szerkesztésű történelmi ballada, a hűség és a hősiesség balladája. Az első 2 strófa a három, jelképes színhely leírása. A bérc tetején a rommá lőtt vár a hpsi harc színtere, az önfeláldozás és a hazaszeretet jelképe. A szemközti hegyormon van Szondi György sírja, s ott térdelnek apródjai. Az egyik helyszín a véres harc komorságát, a másik a dicső hős túlvilági nyugalmát közvetíti. A 3. színhely a völgy, amely a győztesek alantas diadalmámorát szimbolizálja. Ezután drámai „párbeszéddel” folytatódik a ballada. Az idézőjelbe tett strófák a török csábítását tartalmazzák, közte pedig a két apród históriás énekét halljuk. A két szöveg Szondi hőstettének felidézésében találkozik, majd elválik egymástól. A török szolga először hízeleg, majd a nyers erőszak jelenik meg, fenyegetővé válik a hangnem. A két apród alakjában a zsarnokságnak meg nem hajoló hűség jelképét láthatjuk. A két beszédmód a stílusában is eltér egymástól. A török szavaiban Arany egy elképzelt keleties nyelvi gazdagságot mutat föl, török szavakat is használ. Az apródok nyelvezete a siratóénekekkel rokon. Elzengik Szondi dicsőségét, nem reagálnak a szultán ajánlatára, így nem jöhetett létre köztük igazi párbeszéd, csak egymás mellett beszélnek. A műben kétféle értékrend áll egymással szemben, ezért nem jöhet köztük létre valódi párbeszéd.
Ferenc József magyarországi látogatásakor Aranyt is fölkérték üdvözlővers írására. Arany kitért a feladat elől, s asztalfiókjának írta meg a balladát, A walesi bárdokat (1857). Nagy erővel ismétli meg a Szondi két apródja üzenetét, a zsarnokkal való erkölcsi szembenállás kötelező parancsát. Arany az „adjátok meg a császárnak, ami a császáré” tanítás alapján mutatja be a Montgomeryben lévő lakoma lefolyását, a király azonban a zsarnokság természetéből fakadóan teljes alávetettséget kíván. Ezt tagadják meg az urak és a bárdok (énekesek) is. Nem hajolnak meg a zsarnok előtt, inkább vállalják a halált. A bűntudat azonban Edward királyt is összeroppantja, beleőrül lelkiismeret-furdalásába. Ennek a költeménynek a versformája skót balladaforma (jambikus lejtésű, xaxa rímképletű, a páratlan sorok 8, a párosak 6 szótagosak, 4 illetve 3 jambusból állnak).
- korszak: Az Őszikék - 1877/78 - korszakban előtérbe kerül a népi, misztikus, babonás motívumra való építkezés. Fölerősödik az erkölcsi szigor, s megjelenik a nagyváros-ellenesség, a polgári világból való kiábrándultság érzése. Gyulai Páltól még a hatvanas években kapott egy kapcsos könyvet, s ebbe írja Az Őszikék versciklusát és balladáit, melyeket eredetileg nem szánt kiadásra. A költemények nagy része a Margitszigeten készült „az ihlet percében”. Az Őszikék egy késő őszi virág, mely költészetének késői, azaz másodvirágzására utal.
A népi, azaz folklorisztikus témájú balladája, a Tengeri-hántás (1877) A mű szereplői a szokástörvényt megsértve halállal, ill. tébollyal majd öngyilkossággal bűnhődnek: Tuba Ferkó elhagyja megesett szeretőjét Dalos Esztit, aki emiatt öngyilkos lesz. Miután Ferkó visszatér a faluba és megtudja, hogy mi történt szeretőjével, a lelkiismeret-furdalás elmebeteggé, tébolyulttá teszi és a templom tornyára felmászva lezuhan. Ez a ballada is többszólamú, mert a történetet tengeri hántás közben feltehetően a közösség egy idősebb tagja meséli a fiatalok okulására. A szomorú múltbeli történetbe kiszólások segítségével vegyülnek a jelenre vonatkozó utalások, az utolsó (a keretversszakban) viszont a múlt következménye válik jelenné: a mesét hallgatók ijedten figyelik a felettük repülő halott szerelmesek kísérteties muzsikáját.
A Híd-avatás (1877) című ballada alapját az a babona adja, miszerint az új hidat az öngyilkosok avatják fel. Arany a polgári világ, a szabad verseny, a haszonelvűség korának kárvallottjait mutatja be. A célnélküliség, az erkölcsi világrend megbomlása következtében értelmetlenné válik az ember élete, nemre és korra való tekintet nélkül (párhuzam: középkori haláltánc műfaja, mert a halál előtt minden ember egyenlő). Minden egyes öngyilkosságot egyedi módon ábrázol. Társadalmi körképet mutat be, mellyel üzen is: kilátástalan, reménytelen a nagyvárosi emberek élete. Ezzel gyakorol közvetett kritikát kora nagyvárosainak életéről. Irodalmi párhuzam: Madách Az ember tragédiája – ott a londoni színben ugyanis egy gödörbe ugranak be a szereplők, akik csalódtak az életben, meghasonlottak a világgal.
A népi babonás, pogány motívumra való építkezés és a lélektani elemzés pontossága egyszerre jellemző a Vörös Rébék (1877) című balladára. A bűn, a kísértés, a rossz, a gonosz tárgyiasul a varjúban, mely örökké az emberrel marad, reménytelen küzdelmet folytat az ember a tőle való megszabadulásért. Ezt jelzi a refrén mágikus ráolvasás jellege „Hess, madár!”, valamint az elbeszélő utalása: „Száll a lelke, vég nélkül”. Vörös Rébék, azaz Rebeka boszorkány volt, aki varjú alakjában kísértette Pörge Danit, akit bajba kevert: gyilkosságot követett el, s élete örökké a bujdosás, a menekülés lett. A bűnétől sohasem tud megszabadulni.
A Tetemre hívásban (1877) a bűn az élet játékként való felfogása, ezért bűnhődik Bárczi Benő és Kund Abigél is. A bűnhődés folyamata, illetve a büntetés a korábbi balladáknak megfelelően történik. A történet nagyobb része azonban az apa kérlelhetetlen igazságkutatása: ki akarja deríteni, hogy ki ölte meg a fiát, ezért teteme mellett el kell mennie mindenkinek, s ha a seb újra vérezni kezd, lelepleződik fia gyilkosa. Kiderül, hogy menyasszonya, Kund Abigél adott kezébe tőrt, hogy bebizonyítsa szerelmét. Ő bebizonyította. A lány büntetése az lesz, hogy megőrül. Itt is Isten ítélkezett felette, mint Ágnes felett.