Madách Imre Alsósztregova, 1823. január 20. – u.ott 1864. október 5.
- magyar költő, író, ügyvéd, politikus -
Gyermekkorát szüleinek kastélyában töltötte külön nevelők vezetésével.
Félénk, magányos, törékeny alkat: élete végéig sokat betegeskedett.
Tanulmányok: magánúton - váci piarista gimnázium 1829-1837
Pesti egyetem: két félév bölcsészet, majd jog.
- július 20-án feleségül vette Fráter Erzsébetet.
Gyermekeik: Jolán, Aladár és Anna Borbála.
Kossuth titkárának bujtatása miatt börtön, végül felmentették.
Elváltak. L
1862 Kisfaludy Társaság tagja.
1863 az Akadémia tagja.
Az ember tragédiája a magyar irodalom és drámaírás kiemelkedő műve
- Madách Imre legismertebb alkotása
- A mű sokakat felzaklató kérdései tartják életben a költeményt, számos kortárs feldolgozása létezik.
- a magyar drámaírás szimbólumává vált, talán a legtöbbször színpadra állított költemény Magyarországon.
- (2002. március 15-én nyitotta meg kapuit a Nemzeti Színház első állandó épülete. Az épületavatón Madách Imre Az ember tragédiájának felújítását mutatták be, Mádl Ferenc és Törőcsik Mari beszéde után, épületavató előadásként a nézők a Tragédia felújítását tekinthették meg, Szarvas Józseffel (Ádám), Pap Verával (Éva) és Alföldi Róberttel (Lucifer) a főbb szerepekben. Az előadást Szikora János rendezte.)
- 1859 februárjában kezdte írni, 1860 márciusában fejezte be, 1862-ben jelent meg először nyomtatásban.
- Forrásai:
- Madách lelki válsága – szab. harc leverése
- világnézeti válsága
- családi személyes sorscsapások: anyja és neje konfliktusai
- a kor természettudományos nézetei elbizonytalanították
- Célja: egy műben leírni az emberiség történelmét.
- Az emberiség nagy problémáit öleli fel => műfaja: emberiség költemény, emberiségdráma, lírai dráma, világdráma (Goethe: Faust, Byron: Káin és Ábel).
- Nem tanít, hanem kérdez: az európai civilizáció nevében szólal meg.
- Arany János közel 200 korrekciót végez a művön.
- A Tragédiát 1883. szeptember 21-én színpadra állították a Nemzeti Színházban (ennek tiszteletére ünnepeljük e napon a magyar dráma napját).
- Madách véleménye szerint az emberi történelmet nagy eszmék irányítják: egy-egy eszme megjelenik, kibontakozik, de megvalósulása során eltorzul, embertelenné válik, s ebből az ellentétből egy új eszme születik: tézis<->antitézis=>szintézis - Hegeli triáda
- Nem a történelmet, hanem a korban uralkodó eszmék sorsát mutatja be.
A szereplők allegorikus alakok: három főszereplőt ismerhetünk meg különböző korokban, és helyszíneken: Ádámot, Évát és Lucifert
Lucifer 4 főangyal közül a lázadás, a tagadás szelleme
- neve lux=fény+fero=hozni=>fényhozó: lényegére utal: úgy csap be, úgy visz rossz útra, hogy azt jónak és helyesnek mutatja
- kétségbe vonja a teremtés értelmét -> megkapja a tudás és a halhatatlanság fáját
- a legokosabb a műben, a hideg értelem
- tragikus lázadó
- a hideg és latolgató értelem, a tudomány képviselője <-> Évát érző szív jellemzi => Lucifer legnagyobb ellensége Éva, hiszen az érzelem szálait nem képes elszakítani a bukott angyal
- a tagadás szelleme
- az első színben válik bukott angyallá
- végzete a szüntelen bukás
- Álmot bocsát Ádámra és egy hatalmas utazásra invitálja(történelmi színek).
- Célja: az Urat legfőbb művében, az emberben megsemmisíteni.
- Eszközei:
- álmok formájában mutatja meg neki a különböző korokat
- a történelmet nem hamisítja meg, de a hanyatló fázisukban mutatja meg a civilizációkat – a rosszra összpontosít
- Ádámot használja fel: kétségbeesésbe, öngyilkosságba próbálja hajszolni
Ádám nevének jelentése: ember => jelképezi az emberiséget
- nemes eszméket képvisel
- ő a küzdés
- az emberiség ősatyja
- célja a tudás
- „belülről láttatott alak”: ismerjük gondolatait, vívódásait
- a mű legfontosabb szereplője: minden színben jelen van, köré épül a cselekmény, folyamatosan hisz, például az eszmékben, hogy a világ a lehető legjobbá fog válni
Éva a szeretet
- sokoldalú => kiegyenlítő szerepe van
- ő menti meg Ádámot azzal, hogy gyermeket vár: egy új élet indulását segíti elő
- Ádám felesége: elköveti az eredendő bűnt, szakít a tudás fájának gyümölcséből, ezáltal Ádám is elveszíti a halhatatlanságát, de elnyeri a szabadságot <-> elhagyja az Urat
- fontos Ádám számára
- ő idézi elő a fordulatot a színekben: például elköveti az eredendő bűnt a második színben
- miatta veszíti el Ádám a Paradicsomot, de megőriz valamit annak fényéből: a későbbi színekben Éva idézi vissza az édeni hangulatot => szerepe kétféle módon értelmezhető
- színről színre változik, hol romlást, hol menekvést nyújt - változatos jellemeket formál meg- ez tükrözi sokszínűségét: gazdag márkinő, később pórnő – a párizsi színben
- egyénisége összetett: hűtlen Ádámhoz, kacér és lelkiismeret-furdalás gyötri – az első prágai színben
- érez -> érzékeny: csak ő hallja meg a nép panaszszavát az egyiptomi színben
- Lucifer és Ádám között áll: Lucifer eszménytelenségével és Ádám idealizmusával szemben a sokszínű természetet képviseli.
Konfliktusok:
- Lucifer és Ádám között bontakoznak ki a történelmi színekben
- Ádám (=TÉZIS) képvisel egy eszmét
- Lucifer (=ANTITÉZIS) megmutatja, hogy a valóságban az eltorzul
- Éva (=SZINTÉZIS) téríti helyes útra Ádámot, kiegyenlítő szerepe van, ő képviseli az összhangot
- Ádám nagyra tör és küzd, elbukik, majd talpra áll, a csalódások sem tudják lehangolni, igényli a továbblépést és a változást.
- Lucifer szerint is megtörhetetlensége az egyik legjobb tulajdonsága.
- A mű Ádám és Lucifer vitájával zárul: Ádám be akarja bizonyítani Lucifernek, hogy létezik szabad akarat, úgy, hogy öngyilkos akar lenni. Éva idézi elő a fordulatot: közli Ádámmal, hogy gyermeket vár.
- A mű végén Ádám elfordul Lucifertől és az Úr kegyeit keresi.
A mű szerkezete
tizenöt színből álló drámai költemény
- Keretszínek:
- első három szín
- A mennyekben
- A Paradicsomban
- A Paradicsomból kiűzetve
- utolsó szín XV. A Paradicsomból kiűzve
- Történelmi színek vagy álomszínek
- 4-14. szín
- Ádám és Éva álmukban élik át azokat
- a kerettörténet jelen idejéhez képest a jövőt mutatják be
- második szintű álom a mű szerkezetében
- álom az álomban
- 8. színben Kepler-Ádám elalszik az íróasztalánál
- a forradalmi Párizst álmodja meg - ez a 9. szín
- majd a 10. színben fölébred: ismét Prága, ahol Ádám Kepler
A történelmi színek alapkonfliktusa:
- Az Ádám által képviselt eszmék tisztasága és az eszméket megtagadó, elutasító, eltorzító kor közötti összeütközés.
- Ádámban megfogalmazódik egy eszme, később csalódottan fordul el az eszme torz megvalósulásától.
- Csalódása egy-egy új eszme forrásává, kiindulópontjává válik.
- Vagy csalódása vált bizakodásba vagy bizakodása vált csalódásba.
SZÍN |
HELYSZÍN |
ÁDÁM |
ÉVA |
LUCIFER |
ESEMÉNYEK |
I. |
Mennyek |
Ádám |
Éva |
Lucifer |
-harmónia, majd Lucifer tagadása, a teremtés bírálata: Lucifer száműzése a Paradicsomból, megkapja a tudás és a halhatatlanság fáját |
II. |
Paradicsom |
Ádám |
Éva |
Lucifer |
-teljes összhang, Lucifer csábítása: elhatározza, hogy megsemmisíti az első emberpárt, hogy saját igazát bizonyítsa, miszerint ő is kezdettől fogva létezik és képes változtatni azon, amit az Úr elképzelt |
III. |
Pálmafás vidék |
Ádám |
Éva |
Lucifer |
-berendezkedésük után Ádámot elönti tudásvágya -Lucifer álmot bocsájt az első emberpárra, hogy kiábrándítsa őket a jövőből |
IV. |
Egyiptom |
Fáraó |
a rabszolga neje |
miniszter |
-Ádám ifjú fáraó, övé minden hatalom, dicsőség - mégsem boldog (nem elégítheti ki az uralkodás öröme, hiszen mindezt nem magának köszönheti, nem harcolt érte) <-> a halálra korbácsolt rabszolga („Milljók egy miatt”) özvegye eléri, hogy felszabadítsa a rabszolgákat |
V. |
Athén |
Miltiádész |
Lucia |
harcos |
-Miltiádész hadvezért távollétében az athéni nép árulónak kiáltja ki (demagógok uszítására) -> a nején és a gyerekén akarnak bosszút állni -a visszatérő sebesült hősnek hódolnak, de amikor elbocsátja seregét, a fejét veszik |
VI. |
Róma |
Sergiolus |
Júlia |
Milo |
-római előkelők dőzsölése (de nem szórakoztatja őket semmi – gladiátorok, ital, nők) -Lucifer behív egy temetési menetet az utcáról – Hippia megcsókolja a pestisest -Péter apostol megjósolja Róma bukását, és meghirdeti a keresztény testvériséget |
VII. |
Konstantinápoly |
Tankréd |
Izóra |
fegyvernök |
-A kereszteslovag hiába kér szállást; nem érti az „i” betű körül zajló hitvitát (homouszion<->homoiuszion) -saját katonái elől megmenti Évát, aki zárdába vonul |
VIII. |
Prága |
Kepler |
Müller Borbála |
famulus |
-udvari csillagászként a császár áltudományát kell szolgálnia, és nem tud az „igaziba” menekülni -neje légyottra készül, az iddogáló Kepler előtt felsejlik a nagy francia forradalom látomása - álom az álomban |
IX. |
Párizs |
Danton |
a márki testvére, pórnõ |
bakó |
-Danton szóban hirdeti és tettekben valóra váltja a forradalmi erőszak jogosságát -a márki és húga királyhűségét látva megmenti őket, a felkínálkozó pórnőt elutasítja -a jakobinusok, megfordítva a népakaratot, halálra ítélik |
X. |
Prága |
Kepler |
Müller Borbála |
famulus |
-a mámorából ébredő Kepler nem ábrándul ki a forr. eszméiből – hiszi, hogy azok megtisztulva megvalósulnak (tanítványát óvja az előítéletektől és a mintakövetéstől) |
XI. |
London |
"élemedett férfiú" |
polgárlány |
munkásruhában |
-Ádám a kedvező 1. benyomás után a szabadság megcsúfolását látja maga körül; Éva is megvehető -a költő korát haláltánccal búcsúztatja – 11 tipikus szereplő ugrik a sírba (csak az éden Évája emelkedik fölé) |
XII. |
Falanszter |
Ádám |
anya a Falanszterből |
falanszterruhában |
-az emberiség racionalizáltan él – erőforrásokat keres (miután a természeteseket már kimerítette) -művészet a múzemban – Luther, Cassius, Plátó és Michelangelo büntetése - Ádám nem engedi, hogy Éva gyerekét kollektív nevelés céljából elszakítsák anyjától |
XIII. |
Az űr |
Ádám, mint öreg |
- |
Lucifer |
-menekülési kísérlet – a Föld vonzáskörét nem lépheti át, mert problémái sajátosan földi természetűek -visszatér, hogy folytassa harcát az új eszmékért – „az ember célja a küzdés maga” |
XIV. |
Hóval, jéggel borított vidék |
Ádám, mint aggastyán |
az eszkimó neje |
Lucifer |
-néhány eszkimó tengeti életét a kihűlt Földön, Ádámot és Lucifert istenként tisztelnék -egyikük még feleségét, Évát is felkínálja nekik – Ádám inkább a jövőbe tett álomutazás befejezését kéri |
XV. |
Pálmafás vidék |
Ádám |
Éva |
Lucifer |
-Ádám öngyilkossági tervét Éva várandóssága akadályozza meg (az emberiség folytatni fogja életét) -az Úr meghallgatja Ádám kétségeit, kijelöli Lucifer helyét -az emberpárnak megerősíti életelvét: „Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!” |