- Angol reneszánsz
- Élete
- Színpada
- Rómeó és Júlia
- szerelmi tragédia
- végzetszerűség légköre
- két szembenálló világ
- szerkezete
- expozíció
- bonyodalom, katasztrófa
- dráma fordulópontja
- Angol reneszánsz
- Anglia a 16. század végére nagyhatalom lett -> gazdasági fellendülés
- konszolidáció miatt a tudomány és az irodalom fejlődésnek indult
- iskolák száma nőtt
- új színházak épültek
- korszak kiemelkedő alakja William Shakespeare
- vezető műneme: dráma
- Élete
- 1564-1616
- Stratford (hiányos, pontatlan adatok)
- Felesége Anne Hathaway – 3 gyermek
- 1592: London, színész, drámaíró
- 1599: Globe színház megépült, fő részvényese
- visszaköltözött szülővárosába -> itt halt meg
- Színpad
- Globe -> kerek, fából készült, fedetlen, légett
- három színpada volt
- előszínpad -> utcai jelenetek
- hátsó színpad -> beltéri jelenetek
- felső színpad -> magaslati jelenetek – pl. erkélyjelenet
- csak férfiak játszottak
- nincs díszlet, függöny
- Rómeó és Júlia
- Szerelmi tragédia
A tragédia központjában a szerelem áll
- Végzetszerűség légköre
- tragédia előrejelződik a műben
- főszereplők nem egy eszméért küzdenek (mind Antigoné) hanem rendkívüli erejű szenvedély emeli őket hőssé
- szerelmüket baljós hangulat lengi körül -> előkészíti a szerző a halálos véget
- már a prológus-szonett utal a halál és a szerelem összefonódására
- megmutatkozik a bölcsességet és a megfontoltságot nem ismerő vágy halálraítéltsége
- Capuleték estélyére induló Rómeó érzi, hogy valami baljóslatúság lesz
- Júlia is aggályokról számol be
- a végső katasztrófát fatális véletlen okozza –> a szerelmesek maguk rohannak a pusztulásba
- Két szembenálló világ
- véletlenek és a családok közti ádáz gyűlölet, az ősi viszály, amelynek okát sem ismerik, már-már elcsendesedett, de a háborúskodás bármikor lángra lobbanhat
- a mű színtere: Verona
- jelzi a délies szenvedélyt, délvidéki nők korai érettsége
- nem jellemző a korfestés
- szenvedélyes szerelem <-> érdekházasság
- feudális anarchia és szülői önkény <-> reneszánsz rend érzelmi szabadsága
- szenvedélyes szerelem az érdekházassággal szemben
- Szerkezete
- expozíció
- szolgák tréfás kötözködése -> véres küzdelem, tömegverekedés lehetősége -> szembenállás komikumba fullad, de a herceg közbelépése komorabbá teszi a hangulatot
- másnap az ősi harag két áldozatot követel
- Mercutio: sziporkázó, szellemes figura, megátkozza a két családot – a középkori gondolkodásmód nagy szerepet tulajdonított az átoknak=>be is teljesül
- Tybalt: végsőkig provokálja Rómeót, halála Capuletet vad bosszúra ösztönzi
- Capulet szóban támogatja a szabad párválasztást, de a zsarnok szülői önkény megtestesítője, útszéli durvaságokat vág Júlia fejéhez
- Paris
- kettősség jellemzi
- elítéli a családi torzsalkodást
- őszintén szereti Júliát
- csak a szülőkkel egyezkedik
- Júlia akarata nem számít
- dajka
- kétféle erkölcsi rend egyidejűsége benne testesül meg
- segíti a fiatalok őszinte, tiszta szerelmét
- támogatja a Parisszal kötendő házasságot
A két fiatal szerelmes:
- reneszánsz szabadságvágy hordozói, új erkölcsi rend képviselői
- ősi család gyűlölködése a viszály feloldásának szándékával válaszolnak
- kölcsönös szerelmen alapuló házasságuk áll szemben az érdekházassággal
- Rómeó nem vesz részt az utcai csetepatéban, kifinomult, sérülékeny lélek
- Júlia a darab során érik felnőtté –> önálló döntések és vállalja következményeit
- lelkükben belső vívódás
- nyílt harcra nem vállalkoznak
- rejtve a társadalomtól, elszigetelten követik szenvedélyüket
- Tybalt
- fiatal kora ellenére az ősi harag rögeszmés, konok megszállottja <-> Lőrinc barát idős, de mégis támogatja, összeadja a szerelmeseket
- bonyodalom és katasztrófa
- báli éjszakán kezdődik a két fiatal szerelme = bonyodalom kezdete
- Rómeó és Júlia ismeretlenül, előítéletek nélkül találnak egymásra
- amikor fölismerik egymást, megdöbbennek az akadályoktól:
- megtagadnak mindent, ami a szerelem útjába áll: szenvedélyük elveti a szokásokat
- családjukat
- származásukat
- hazájukat
- illemet
- szokásokat
- –> egyetlenegyet nem tagadnak meg: HÁZASSÁGra akarnak lépni
- megtagadnak mindent, ami a szerelem útjába áll: szenvedélyük elveti a szokásokat
- titkos esküvőhöz nem kérik a szülők engedélyét, Lőrinc barátnak sem jut eszébe -> majd a kész helyzettel megbarátkoznak a szülők
- fordulópont
- küzdelem erősödik: Mercutio és Tybalt meghal
- Rómeó
- megölte felesége rokonát
- szembekerült a hercegi paranccsal
- kedvező tanúvallomás miatt nincs halál, csak száműzetést szab rá Escalus – Mantovába küldi
- Júlia
- ellentétes érzelmek közt vergődik
- Júlia kerül a dráma középpontjába -> óriási súly és felelősség -> magának kell döntenie árván, elhagyatottan, egyedül
- összecsap benne Rómeó és a családja iránt érzett hűség
- felnőtté érik, vállalja a házasság következményeit
- a szerelmesek hajnali búcsúzását követően félreértések és tévedések vezetnek a tragédiához
- kommunikáció hiánya: a véletlenek és félreértések a sors játékai
tetőpont: kettejük halála
megoldás: családok kibékülése
késleltető mozzanatok: Parisszal való találkozás, Lőrinc barát levele
véletlenek: a levél sorsa