- Élete:
- 1909-44-ig élt
- egyik legtragikusabb sorsú költőnk
- értelmiségi zsidó családból származott
- születése anyja és ikertestvére halálába került
- 21-ben apját is elvesztette, textilkereskedő nagybátyja nevelte
- Csehországban textilipari főiskolára járt
- 30-tól a szegedi egyetem magyar-francia szakára iratkozott, tanári diplomát szerzett, de állást nem kapott
- 35-ben kötött házasságot Gyarmati Fannival (diákszerelemből)
- 40-től 3-szor hívták be munkaszolgálatra, utoljára 44 májusában, a német megszállást követően
- ekkor a mai Szerbia területén található Bor városa mellet található Lager Heidenauba szállították
- szeptemberben a foglyokat erőltetett menetben Németország felé indították
- novemberben a Győr melletti Abda község határában 22 legyengült társával együtt tömegsírba lőtték
- Költészete:
- Avantgárd
- Első 3 kötetének versei az avantgárd, főként az expresszionizmus varázsában született szabad versek
- a forma kötetlenségét merész képekkel társította, ebben a formában még fel-felsejlik a klasszicista görög-római ritmus
- legfőbb tárgyköre a természeti élmény és a szerelmi érzés
- a verseket életöröm hatja át, az élet szépségeinek élvezetét hirdeti és a világot idillinek mutatja be
- a bukolikus művészet mellett jelen vannak halkabb hangú elégiák is
=> szomorúságának forrásai:
- a szegénység
- költői elismertség késése
- provinciális költőnek tartották
- Költészetének klasszicizálódása:
- 1935-ben megjelent Újhold című kötete, ebben stílusváltás figyelhető meg
- egyszerűsödik a stílus, a költemények közérthetőbbek
- a költemények egyharmada kötött vers, ennek oka, hogy a humánum értékeit őrző klasszikus formákhoz tért vissza
- 36-ban Járkálj csak halálraítélt című kötete jelent meg, amelyben antifasiszta küzdelem bontakozik ki
- 33-tól beépült mindennapjaiba és költészetébe a haláltudat, hiszen tisztában volt a fasizmus természetével
- Háborús évek alatti költészete:
- költészetének csúcsát jelentik az ekkor írt művek
- a zárt és tiszta formák fegyelme áll szemben a bomló értékrenddel és a fasizmus zavaros eszméivel
III. Eclogák:
- ecloga=bukolikus költemény (bukolosz=pásztor)
- Theokritosz görög költő (Kr. e. 3. sz.) pásztoridilleket írt, ezek párbeszédes formájú költemények
- az ő mintájára írt Vergilius ókori római költő (Kr. e. 1. sz.) eclogákat, ezeket fordította Radnóti magyarra
- Vergilius adta az ecloga megnevezést a műfajnak, ami szemelvényt, válogatást jelent
- Radnóti 10 eclogából álló versciklust tervezett, de ebből 7 maradt ránk
- Bori notesz:
- viharkabátja zsebében találták meg a kis jegyzetfüzetet, amelybe a táborban és a menet során jegyezte verseit
- az első oldalára négy nyelven írta bele, hogy aki megtalálja, juttassa el Dr. Ortutay Gyula számára Budapestre
- mikor a tömegsírból exhumálták, akkor találták meg.
- Á la recherche
- a szöveg címe Marcel Proust regényének címéből vett részlet: Az eltűnt idő nyomában (á la recherche du temps perdu) – jelentése: kutatás, utal arra, hogy a múlt emlékei közt kutat a lírai én
- Apollinaire A megsebzett galamb és a szökőkút című verse is megidéződik, mert a központi gondolata ugyanaz a szövegnek, hogy a múlt szép emlékei soha nem térnek már vissza és a háborúban, annak rettenetében elvesztek a társak, barátok
- a verszárlatban megszólal a hazatérés reménye
- odáig egyre türelmetlenebb kérdések vezetnek (Hol van? ; Hova tűnt?), amelyek a múltat idézik
- a válasz kiábrándító, a régi idill nem ismételhető meg
- Erőltetett menet:
- a kétségbeesés és a remény közti hánykolódás szövege
- címe utal arra, hogy a fogolytábor lakóit Németország felé hajtják
- a vers képi megformáltsága: a sorok közepén található szünetek (=sormetszet, cezúra) jelképezhetik a lépések ritmusát, egymásutánját, illetve a szünetek által kiadott hézag az út vonalát
- a költemény a lírai én belső vitája: egyszerre reménykedik és várja a megváltó halált
- 4 versmondatból áll a szöveg:
- kiábrándult pesszimizmus
- végleges kétségbeesés
- érzelmi-indulati fordulópont:
- apró képekből áll össze a béke idillje
- attól vállnak értékessé a múlt dolgai, hogy hiányuk fájdalmas
- felkiáltásszerű kérdő mondat: a túlélés szándékát sugározza
VII. Razglednicák:
- szerbül képeslapot jelent
- a cím két dologra utal:
- a versek rövidségére
- a menet a során, az egyes állomásokon mintha a költő valóban képeslapokat, üdvözlőlapokat írna
- a szövegek olyanok, mintha koncentrikus körökben egyre szűkülő sugárral a halál felé, mint középpont felé tartanának, elkerülhetetlen a halál
- Bulgáriából
- 9 km-re innen
- fölöttünk fú a förtelmes halál
- mellézuhantam
Első razglednica:
- szimmetrikus szerkesztésű: az első négy sora a rettenetet mutatja be expresszionista és szürrealista képekben (az út nevetve hőköl, sörényes ég szalad - Guernica)
- múlt emlékéhez való kötődés
- a hitves, mint őrangyal jelenik meg
- a dermedt tehetetlenség a temetkező bogár képében ölt testet
Második razglednica:
- szintén szimmetrikus szerkesztésmód:
- az első négy soros egység a frontvonal képét rajzolja
- a 2. 4 sorban a pásztorkölteményekből ismert harmónia van jelen
- a civilek is veszélyeztetve vannak – riadt pórok pipáznak
Harmadik razglednica:
- 3-4. razglednicában semmi nem oldja a halál közeledésének rettenetét
- a kilátástalanság, reménytelenség képei jelennek meg
- expresszionista, erős érzelmi töltetű, negatív képek alkotják a versszakot
- a 3. sor arról vall, hogy a háború ideje az ember számára elviselhetetlen: a század bűzös, vad csomókban áll
- az utolsó sor alliterációi erősítik a rettenet képeit: fölöttünk fú a förtelmes halál
- ezzel az igényes poétikai megformáltsággal azt hangsúlyozza a lírai én, hogy egyedül a művészet emelkedhet az embertelenség fölé
Negyedik razglednica:
- a fikció ellenére nem választható le a szövegről az a tudat, hogy társai és saját sorsát írja le: személyes tapasztalatból forrásozik a szöveg
- barátja Lorsi Miklós hegedűművész október 6-án lelte így a halálát
- az ő alakját idézi a második sor hasonlata: „mint húr, ha pattan”